Комплексний підхід до ранньої діагностики психічних розладів у підлітків із соматичними захворюваннями

Автор(и)

  • O. I. Masik Вінницький національний медичний університет імені М. І. Пирогова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30978/UNJ2020-4-43

Ключові слова:

психічні розлади, соматичні захворювання, психосоматичні розлади, підлітки

Анотація

Мета — розробити комплекс психодіагностичних заходів для преморбідного виявлення психічних розладів у підлітків із соматичними захворюваннями.

Матеріали і методи. Проведено комплексне обстеження 329 підлітків. Застосовували клініко‑психопатологічний, соціально‑демографічний, патопсихологічні, катамнестичний і статистичний методи дослідження.

Результати. Майже половина обстежених (155 (47,11 %) осіб) мали скарги психосоматичного характеру. Встановлено наявність статистично значущих кореляційних зв’язків між впливом стресового чинника і вираженістю скарг з боку травної (r = 0,83; p < 0,05), серцево‑судинної (r = 0,74; p < 0,05) та нервової (r = 0,61; p < 0,05) системи. Анкетування з використанням шкали «Термометр» найчастіше виявляло завищену самооцінку у підлітків із тривожно‑фобічним синдромом, занижену — за наявності депресивного синдрому. Порушення механізмів особистісної адаптації найчастіше фіксували при невротичному і астенічному синдромах та поєднанні декількох синдромів, у підлітків із конверсивним і депресивним синдромом. Найвищий рівень депресії відзначено у підлітків, які висували скарги з боку декількох систем (60,71 %), а також при респіраторних розладах (55,56 %) і шлунково‑кишковому симптомокомплексі (53,33 %). Аналіз шкільної тривожності виявив високий рівень тривожності у групі з респіраторним симптомокомплексом (11,11 %), при поєднанні декількох синдромів (7,14 %) і за наявності невротичного симптомокомплексу (6,82 %). Установлено, що школярі старшого підліткового віку, зокрема дівчатка ((46,59 ± 10,20) бала), та підлітки‑сироти ((35,56 ± 6,10) бала) мали найвищий рівень тривожності за опитувальником Ч.Д. Спілбергера (у модифікації А.Д. Андреєвої). Психологічне дослідження у школі, опитування батьків та учителів дає змогу об’єктивно сформувати групи дезадаптованих підлітків, яким у подальшому рекомендовано психопрофілактику психосоматичної патології. Обґрунтовано та розроблено етапність діагностики психічних розладів у підлітків із соматичними захворюваннями: 1) скринінг за допомогою клініко‑психологічного дослідження для виявлення осіб зі схильністю до психосоматичних порушень, 2) рандомізація за допомогою клініко‑психологічних методик для діагностики клінічних особливостей психічних розладів у групі ризику.

Висновки. У підлітків виявлено симптоми психосоматичної патологiї, якi клінічно виявляються мінливими соматичними ознаками: біль у ділянці шлунка, грудній клітці та суглобах, моторним напруженням, перебоями в роботі серця, парестезіями за відсутності соматичної патологiї, демонстративною поведінкою, дратівливістю, зниженням фізичної та розумової активності, відчуттям тривоги, занепокоєння, проблемою із концентрацією, головним болем та порушенням сну. Клініко‑психопатологічну симптоматику у підлітків із психосоматичними розладами виявляли з різною частотою залежно від віку та соціального походження. Вона була представлена такими синдромами: конверсивним, тривожно‑фобічним, депресивним, тривожно‑дисфоричним, соматизованим зі змішаним афектом, астенічним з статистично значущою різницею (р < 0,05) для усіх випадків. Виявлено статистично значущо (p < 0,05) більшу частоту психопатологічних синдромів у групах середнього і старшого підліткового віку та підлітків із неповної сім’ї. Статистично значущо (p < 0,001) частіше фіксували депресивний синдром в осіб холеричного темпераменту (56,25 %), астенічний — у пацієнтів сангвіністичного (42,6 %) і холеричного темпераменту (30,0 %), тривожно‑фобічний і конверсивний — з однаковою частотою при всіх типах темпераменту. Встановлено, що чинниками ризику формування дезадаптації (68,5 % підлітків) є депресивний синдром, емоційна нестійкість, астенічний синдром. Особистісні особливості підлітків із психосоматичним розладом характеризуються більшою частотою виявів іпохондричності (у 38,71 %). Апатичність як властивість особистості незалежно від наявності психосоматичного розладу підліткам не притаманна.

 

Біографія автора

O. I. Masik, Вінницький національний медичний університет імені М. І. Пирогова

Масік Олег Ігорович,
к. мед. н., асистент кафедри
психіатрії, наркології та психотерапії з курсом ПО

Посилання

Beljalov FI. Psihosomatika. 8-e izd. M.: Gjeotar-media, 2019. 360 [in Russian].

Ilnytska TIu, Martsenkovskyi IA, Bulakhova LO. Hiperkinetychnyi rozlad u doroslykh yak mozhlyva prychyna sotsialnoi dezadaptatsii. Arkhiv psykhiatrii. 2016;22, № 4 (87):34-37 [in Ukrainian].

Lichko AE. Psihopatii i akcentuacija haraktera u podrostkov. Psihologija individual’nyh razlichij: teksty / Pod red Ju B Gippenrejtera. M.: Izd-vo MGU, 1982:288-318 [in Russian].

Mykhailov BV. Perspektyvy rozvytku psykhoterapii i medychnoi psykholohii v Ukraini v umovakh reformuvannia medychnoi haluzi. Choloviche zdorov’ia, henderna ta psykhosomatychna medytsyna. 2015;1-2:5-10. Rezhym dostupu:http://nbuv.gov.ua/UJRN/mhgpsmuj_2015_1-2_3 [in Ukrainian].

Ohorodniichuk ZV, Klymenko VV. Ocoblyvosti temperamentu pidlitkiv z lehkoiu rozumovoiu vidstalistiu. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M P Drahomanova Ser 19 Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia. K.: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova, 2014. Vyp. 26:352-357 [in Ukrainian].

Olkhovetskyi SM. Vplyv strakhu na stosunky z tovaryshamy, kolehamy ta pidlehlymy u pidlitkovomu ta yunatskomu vitsi. Aktualni problemy psykholohii: Zb nauk pr Instytutu psykholohii im H SKostiuka APN Ukrainy / Za red Maksymenka SD, Karamushky LM-K: Milenium, 2003;1, ch. 9:75-78 [in Ukrainian].

Piljagina GJa. Ponjatie kognitivno-jemocional’nogo disbalansa (deficita) i ego znachenie v patogeneze psihicheskoj patologii i samorazrushajushhego povedenija. Ukr vіsn psihonevrol. 2017;25, vip. 2 (91):65-69 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-29

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження