Комплексний підхід до ранньої діагностики психічних розладів у підлітків із соматичними захворюваннями
DOI:
https://doi.org/10.30978/UNJ2020-4-43Ключові слова:
психічні розлади, соматичні захворювання, психосоматичні розлади, підліткиАнотація
Мета — розробити комплекс психодіагностичних заходів для преморбідного виявлення психічних розладів у підлітків із соматичними захворюваннями.
Матеріали і методи. Проведено комплексне обстеження 329 підлітків. Застосовували клініко‑психопатологічний, соціально‑демографічний, патопсихологічні, катамнестичний і статистичний методи дослідження.
Результати. Майже половина обстежених (155 (47,11 %) осіб) мали скарги психосоматичного характеру. Встановлено наявність статистично значущих кореляційних зв’язків між впливом стресового чинника і вираженістю скарг з боку травної (r = 0,83; p < 0,05), серцево‑судинної (r = 0,74; p < 0,05) та нервової (r = 0,61; p < 0,05) системи. Анкетування з використанням шкали «Термометр» найчастіше виявляло завищену самооцінку у підлітків із тривожно‑фобічним синдромом, занижену — за наявності депресивного синдрому. Порушення механізмів особистісної адаптації найчастіше фіксували при невротичному і астенічному синдромах та поєднанні декількох синдромів, у підлітків із конверсивним і депресивним синдромом. Найвищий рівень депресії відзначено у підлітків, які висували скарги з боку декількох систем (60,71 %), а також при респіраторних розладах (55,56 %) і шлунково‑кишковому симптомокомплексі (53,33 %). Аналіз шкільної тривожності виявив високий рівень тривожності у групі з респіраторним симптомокомплексом (11,11 %), при поєднанні декількох синдромів (7,14 %) і за наявності невротичного симптомокомплексу (6,82 %). Установлено, що школярі старшого підліткового віку, зокрема дівчатка ((46,59 ± 10,20) бала), та підлітки‑сироти ((35,56 ± 6,10) бала) мали найвищий рівень тривожності за опитувальником Ч.Д. Спілбергера (у модифікації А.Д. Андреєвої). Психологічне дослідження у школі, опитування батьків та учителів дає змогу об’єктивно сформувати групи дезадаптованих підлітків, яким у подальшому рекомендовано психопрофілактику психосоматичної патології. Обґрунтовано та розроблено етапність діагностики психічних розладів у підлітків із соматичними захворюваннями: 1) скринінг за допомогою клініко‑психологічного дослідження для виявлення осіб зі схильністю до психосоматичних порушень, 2) рандомізація за допомогою клініко‑психологічних методик для діагностики клінічних особливостей психічних розладів у групі ризику.
Висновки. У підлітків виявлено симптоми психосоматичної патологiї, якi клінічно виявляються мінливими соматичними ознаками: біль у ділянці шлунка, грудній клітці та суглобах, моторним напруженням, перебоями в роботі серця, парестезіями за відсутності соматичної патологiї, демонстративною поведінкою, дратівливістю, зниженням фізичної та розумової активності, відчуттям тривоги, занепокоєння, проблемою із концентрацією, головним болем та порушенням сну. Клініко‑психопатологічну симптоматику у підлітків із психосоматичними розладами виявляли з різною частотою залежно від віку та соціального походження. Вона була представлена такими синдромами: конверсивним, тривожно‑фобічним, депресивним, тривожно‑дисфоричним, соматизованим зі змішаним афектом, астенічним з статистично значущою різницею (р < 0,05) для усіх випадків. Виявлено статистично значущо (p < 0,05) більшу частоту психопатологічних синдромів у групах середнього і старшого підліткового віку та підлітків із неповної сім’ї. Статистично значущо (p < 0,001) частіше фіксували депресивний синдром в осіб холеричного темпераменту (56,25 %), астенічний — у пацієнтів сангвіністичного (42,6 %) і холеричного темпераменту (30,0 %), тривожно‑фобічний і конверсивний — з однаковою частотою при всіх типах темпераменту. Встановлено, що чинниками ризику формування дезадаптації (68,5 % підлітків) є депресивний синдром, емоційна нестійкість, астенічний синдром. Особистісні особливості підлітків із психосоматичним розладом характеризуються більшою частотою виявів іпохондричності (у 38,71 %). Апатичність як властивість особистості незалежно від наявності психосоматичного розладу підліткам не притаманна.
Посилання
Beljalov FI. Psihosomatika. 8-e izd. M.: Gjeotar-media, 2019. 360 [in Russian].
Ilnytska TIu, Martsenkovskyi IA, Bulakhova LO. Hiperkinetychnyi rozlad u doroslykh yak mozhlyva prychyna sotsialnoi dezadaptatsii. Arkhiv psykhiatrii. 2016;22, № 4 (87):34-37 [in Ukrainian].
Lichko AE. Psihopatii i akcentuacija haraktera u podrostkov. Psihologija individual’nyh razlichij: teksty / Pod red Ju B Gippenrejtera. M.: Izd-vo MGU, 1982:288-318 [in Russian].
Mykhailov BV. Perspektyvy rozvytku psykhoterapii i medychnoi psykholohii v Ukraini v umovakh reformuvannia medychnoi haluzi. Choloviche zdorov’ia, henderna ta psykhosomatychna medytsyna. 2015;1-2:5-10. Rezhym dostupu:http://nbuv.gov.ua/UJRN/mhgpsmuj_2015_1-2_3 [in Ukrainian].
Ohorodniichuk ZV, Klymenko VV. Ocoblyvosti temperamentu pidlitkiv z lehkoiu rozumovoiu vidstalistiu. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M P Drahomanova Ser 19 Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia. K.: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova, 2014. Vyp. 26:352-357 [in Ukrainian].
Olkhovetskyi SM. Vplyv strakhu na stosunky z tovaryshamy, kolehamy ta pidlehlymy u pidlitkovomu ta yunatskomu vitsi. Aktualni problemy psykholohii: Zb nauk pr Instytutu psykholohii im H SKostiuka APN Ukrainy / Za red Maksymenka SD, Karamushky LM-K: Milenium, 2003;1, ch. 9:75-78 [in Ukrainian].
Piljagina GJa. Ponjatie kognitivno-jemocional’nogo disbalansa (deficita) i ego znachenie v patogeneze psihicheskoj patologii i samorazrushajushhego povedenija. Ukr vіsn psihonevrol. 2017;25, vip. 2 (91):65-69 [in Russian].